Nieuw YouGov-onderzoek in opdracht van het toonaangevende vegetarische en veganistische merk GoodLife, heeft een duidelijke indicatie onthuld dat diners bij het uit eten gaan op zoek zijn naar meer plantaardige gerechten, meer variatie en meer gezonde opties, beïnvloed en geïnspireerd door de wereldwijde keuken.
Het GoodLife Eating Out Report peilt naar de mening van volwassenen van meer dan 2.000 GB om een momentopname te maken van de houding en voorkeuren van het land voor veganistisch en vegetarisch eten wanneer ze uit eten gaan. Uit het onderzoek bleek ook dat hoewel er een enorm scala aan vleesalternatieven op de markt wordt aangeboden, meer dan een derde van de volwassenen in Groot-Brittannië beweert geen vleesimitatie te vertrouwen, wat resulteert in een echte vraag naar meer puur plantaardige gerechten die in de horeca worden geserveerd.
De trend van plantaardig eten blijft een enorme kans voor de foodservicesector. Bijna de helft (45%) van de volwassenen in Groot-Brittannië eet minstens één keer per week of meer veganistische of vegetarische maaltijden en iets meer (46%) eet één keer per maand of vaker buitenshuis. Dit percentage nam opnieuw toe onder veganisten, veggies en plantaardige consumenten, van wie meer dan de helft (52%) bekende één keer per maand of vaker uit eten te gaan, terwijl het onder de 18- tot 34-jarigen steeg tot een indrukwekkende 56%. Deze bevinding suggereert dat het aanbieden van meer veganistische en vegetarische gerechten op menu’s een millenniumpubliek zou aanspreken dat graag de deur uit wil na de pandemie en klaar is om geld uit te geven.
Uit het rapport blijkt echter dat plantaardige consumenten ontevreden zijn over de veganistische en vegetarische gerechten die momenteel in de horeca worden aangeboden, waarbij 52% aangeeft de vegetarische keuze beperkt te vinden. Er moet meer keuze zijn in de menu’s om aan deze vraag te voldoen en zo diners aan te moedigen om meer uit eten te gaan.
Deelnemers aan het onderzoek waren vrij duidelijk over wat ze wilden zien op menu’s: 35% van de GB-volwassenen zou graag zienmeer wereldwijd geïnspireerdvegetarische of veganistische gerechten in restaurants, terwijl 52% van de veganisten, vegetariërs en plantaardige consumenten het daarmee eens was.Meer gezonde optieswerden gevraagd door 30% van de GB-volwassenen en door 45% van de veganisten en groenten, en 28% van de GB-volwassenen wilde zienmeer puur plantaardige optieseen cijfer dat desgevraagd steeg tot 58% van de veganisten, vegetariërs en plantaardige consumenten.
Deze laatste statistiek is interessant gezien de explosie van producten die vlees nabootsen. Er lijkt enig wantrouwen te bestaan over deze apparaten, waarbij meer dan een derde van de volwassenen in GB beweert ze niet te vertrouwen. Omgekeerd, hoewel 70% van de veganisten, groenten en plantaardige consumenten hen wel vertrouwt, zei 59% van hen dat ze een vegetarische maaltijd zouden verkiezen boven een maaltijd met een vleesalternatief. Veganisten, vegetariërs en plantaardige consumenten zijn ook iets meer bewust van hun gezondheid, terwijl bijna een derde graag een hoog eiwitgehalte op menu’s zou zien en 30% zou graag opties met een laag vetgehalte willen zien.
Becky McCaul, Marketing & Category Manager voor GoodLife zei: “Deze bevindingen suggereren dat producten die worden verkocht door merken zoals GoodLife serieus moeten worden overwogen door F&B-managers bij het beoordelen van hun vegetarische aanbod. Al onze producten zijn gemaakt van alleen groenten, bevatten weinig suiker en zout en bieden een snelle, gemakkelijke oplossing voor drukke koks die in slechts 30 minuten klaar zijn om te eten, direct vanuit de vriezer.
De meest recente toevoegingen aan ons assortiment – onze veganistische Firecracker Rice Melt, veganistische Paella Slices en vegetarische Loaded Burrito Burger – nemen duidelijke culinaire elementen uit de Aziatische, Spaanse en Mexicaanse keuken en beantwoorden perfect aan de vraag naar meer wereldwijd geïnspireerde gerechten.”
De conclusie van het rapport is dat een betere selectie van plantaardige gerechten ertoe kan leiden dat diners vaker naar restaurants gaan. Er is een echte vraag naar meer keuze als het gaat om het plantaardige aanbod op het menu en de sleutel tot het aanmoedigen van Britten om vaker uit eten te gaan, is het serveren van meer inspirerende, puur vegetarische gerechten met een wereldwijde invloed.
Bijkomend goed nieuws is dat 88% van de veganisten, vegetariërs en plantaardige consumenten verwacht dat vegetarische en veganistische opties een vergelijkbare prijs kosten als de vleesoptie. Het is duidelijk dat een goed gepresenteerd, wereldwijd geïnspireerd gerecht met een op groenten gebaseerd kernproduct, zoals GoodLife, aangevuld met heerlijke verse groenten, een uitstekende winstmarge kan bieden aan elke horecagelegenheid.
Om het volledige GoodLife Eating Out Report te lezen, klik ophieren om het volledige foodservice-assortiment van GoodLife te ontdekken, klik ophier
Het bericht Wereldwijd geïnspireerde gerechten op basis van groenten kunnen meer maatwerk opleveren verscheen eerst op Bar Magazine.
creditSource link